Categoria de oameni care deține elixirul tinereții. Care este secretul îmbătrânirii sănătoase

27.04.2022, 18:53

Activitatea fizică pe tot parcursul vieții poate proteja împotriva pierderii musculare și a funcției legate de vârstă, potrivit cercetărilor publicate în The Journal of Physiology. Acesta este primul studiu care investighează activitatea musculară, a celulelor stem și a nervilor la oameni.

Persoanele cu vârsta de 68 de ani și peste care au fost activi fizic de-a lungul vieții au mușchi îmbătrâniți mai sănătoși, cu o funcție superioară și sunt mai rezistenți la oboseală în comparație cu indivizii inactivi, atât tineri cât și bătrâni.

Cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga, Danemarca, au descoperit că persoanele în vârstă care se mențin active fizic pe parcursul vieții lor adulte, fie participând la exerciții de rezistență, jocuri cu mingea, înot, ciclism, alergare și/sau canotaj au avut un număr mai mare de celule stem musculare, cunoscute altfel ca celule satelit în mușchii lor. Aceste celule sunt importante pentru regenerarea musculară și creșterea pe termen lung și, de asemenea, protejează împotriva cariilor nervoase.

Primul studiu care analizează exercițiile pe tot parcursul vieții

Casper Soendenbroe, autorul principal al studiului de la Universitatea din Copenhaga, Danemarca explică: „Acesta este primul studiu pe oameni care a constatat că exercițiile pe tot parcursul vieții la nivel recreativ ar putea întârzia unele efecte dăunătoare ale [îmbătrânirii]. Folosind biopsiile de țesut muscular, am descoperit efecte pozitive ale exercițiilor fizice asupra populației generale [în vârstă].”

„Studiul nostru este mai reprezentativ pentru populația generală cu vârsta de 60 de ani și peste, deoarece o persoană obișnuită are mai multe șanse să participe la un complex de activități la un nivel moderat. De aceea am dorit să explorem relația dintre conținutul de celule satelit și sănătatea mușchilor. la indivizi activi din punct de vedere recreațional. Acum putem folosi acest lucru ca biomarker pentru a investiga în continuare legătura dintre exerciții fizice, îmbătrânire și sănătatea mușchilor”, adaugă Soendenbroe.

A fost măsurată cantitatea de forță produsă

Studiul a inclus 46 de bărbați. Aceștia au fost împărțiți în trei grupe: tineri sedentari (15), vârstnici care exercită pe tot parcursul vieții (16) și vârstnici sedentari (15). Ei au efectuat un exercițiu de rezistență grea, stând pe un scaun mecanic și efectuând o mișcare de extensie a genunchiului pentru a evalua funcția musculară.

Au fost prelevate probe de sânge și au fost analizate biopsii musculare de la ambele picioare. Cercetătorii au descoperit că vârstnicii care fac exerciții fizice de-a lungul vieții le-au depășit pe adulții în vârstă și tinerii sedentari.

„Cel mai important mesaj din acest studiu este că chiar și un mic exercițiu pare să meargă un drum lung atunci când vine vorba de protejarea împotriva scăderii funcției musculare cauzate de vârstă. Aceasta este o descoperire încurajatoare care, sperăm, poate stimula mai mulți oameni să se implice în o activitate care îi place. Mai avem multe de învățat despre mecanismele și interacțiunile dintre nervi și mușchi și despre cum acestea se schimbă pe măsură ce îmbătrânim. Cercetarea noastră ne duce cu un pas mai aproape”, spune Soendenbroe.

Studiul a fost realizat doar la bărbați, iar vârsta medie a fost de 73 de ani. Pe măsură ce efectele îmbătrânirii asupra sănătății musculare devin mai pronunțate la 80 de ani și peste, sunt necesare studii de urmărire pentru a vedea dacă beneficiile exercițiilor pe tot parcursul vieții se mențin mai târziu în viaţă.