Cea mai mare bacterie din lume a fost descoperită. „Lumea microbiană continuă să ne uimească!”

24.06.2022, 12:29

Bacteriile își trăiesc în mod obișnuit viața minusculă pe tărâmul microscopic, dar acum oamenii de știință au găsit una uriașă de mărimea și forma unei gene umane. „Cercetătorii au identificat un adevărat „monstru microbian”, a spus Thijs Ettema, microbiolog la Wageningen University & Research. „Lumea microbiană continuă să ne uimească!”

Noua descoperire este „de departe cea mai mare bacterie cunoscută până în prezent”, spune Jean-Marie Volland de la Lawrence Berkeley National Laboratory și Laboratory for Research in Complex Systems. „Aceste bacterii sunt de aproximativ 5.000 de ori mai mari decât majoritatea bacteriilor”.

„Pentru a pune lucrurile în perspectivă”, a adăugat el, „este echivalentul pentru noi, oamenii, să întâlnim un alt om care ar fi la fel de înalt ca Muntele Everest”.

Cea mai mare bacterie din lume a fost descoperită

Omul de știință care a colectat inițial filamentele subțiri albe habar nu avea că a descoperit un nou tip de bacterii vizibile cu ochiul liber.

Dar o examinare de laborator a arătat că nu aveau caracteristici cheie ale celulelor vegetale sau animale, iar o analiză genetică a dezvăluit în curând adevărata lor natură. Sunt înrudite cu alte bacterii care, de asemenea, trăiesc din sulf și cresc mari, dar nu atât de mari.

”Un adevărat monstru microbian”

Acum numite Thiomargarita magnifica, aceste bacterii nu au fost încă cultivate în laborator, atât de multe despre stilul lor de viață rămân misterioase – inclusiv ce avantaj obțin în mediul lor subacvatic crescând la o dimensiune atât de uimitoare.

Pe lângă contestarea ideilor vechi despre dimensiunea maximă posibilă, fiecare dintre aceste bacterii își organizează măruntaiele într-un mod neobișnuit de avansat.

În loc să permită materialului genetic să plutească liber, așa cum fac alte bacterii, aceste ființe îl învelesc și îl conțin într-un fel de pachet. Acest lucru este similar cu ceea ce se face în tipuri mai complexe de celule, cum ar fi cele care alcătuiesc plantele și animalele.

Volland avertizează că acest lucru nu înseamnă că aceste bacterii sunt un fel de „verigă lipsă” între formele simple de viață și cele mai complexe, spunând că este doar un „exemplu fascinant de bacterie care a evoluat la un nivel mai ridicat de complexitate”.

Totuși, găsirea acestui lucru în interiorul bacteriilor, împreună cu dimensiunea lor uimitoare, face ca aceasta să fie „o descoperire cu adevărat magnifică”, potrivit lui Thijs Ettema, microbiolog la Wageningen University & Research, care nu a făcut parte din această echipă de cercetare.

„Cercetătorii au identificat un adevărat „monstru microbian””, a spus Ettema într-un e-mail. „Munca lor subliniază că lumea microbiană continuă să ne uimească!”

Aceste bacterii nici măcar nu pot fi numite pe bună dreptate microbi, deoarece microbii sunt prin definiție microscopici, subliniază Petra Anne Levin de la Universitatea Washington din St Louis, care a scris un comentariu care însoțește noul raport.

În plus, în timp ce majoritatea bacteriilor se reproduc prin împărțirea în două celule identice, aceste creaturi lungi, asemănătoare filamentului, par să se reproducă prin înmugurirea unei bucăți mici la vârf care poate pluti apoi și poate continua să creeze o ființă cu totul nouă.

Și chiar dacă aceste organisme sunt atât de mari încât sute de mii de bacterii mai mici ar putea încăpea pe suprafețele lor exterioare, cercetătorii au descoperit că aceste suprafețe arată curat, sugerând că aceste bacterii ar putea secreta un fel de antibiotic pentru a îndepărta rudele mai mici.

Găsirea acestei bacterii „ne-a deschis cu adevărat ochii asupra diversității microbiene neexplorate care există”, spune Shailesh Date de la Universitatea din California, San Francisco și Laboratorul pentru Cercetare în Sisteme Complexe. „Într-adevăr, doar zgâriem suprafața și cine știe ce lucruri interesante mai avem de descoperit.”

citește și...