Cum a ajuns Florin Salam studiu de caz la Conservator. Ce spun profesorii despre asta

16.03.2020, 12:51
Cum a ajuns Florin Salam studiu de caz la Conservator. Ce spun profesorii despre asta
Cum a ajuns Florin Salam studiu de caz la Conservator. Ce spun profesorii despre asta

În urmă cu câțiva ani, cântărețul de manele Florin Salam a ajuns studiu de caz la Conservator. Timp de șase săptămâni, studenții de la Universitatea de Muzică au studiat maneaua, de la origini până în prezent.

Florin Salam, Adrian Minune, Nicolae Guță și alți cunoscuți interpreți de manele au fost studiați la Conservator. La vremea respectivă, s-a luat această decizie pentru ca studenții să cunoască istoria tuturor genurilor muzicale, maneaua fiind unul dintre ele.

Inițiatorii proiectului respectiv afirmau atunci că nu vor să încurajeze fenomenul manelelor, însă explicau că oamenii au dreptul să asculte fix ce le place.

Cursurile a avut şi o parte practică, fiind difuzate videoclipuri cu manele, de pe YouTube. Protagonistul principal a fost Florin Salam. De asemenea, au fost proiectate apoi alte imagini cu Salam, de când era lăutar şi cânta la cort.

“Maneaua ca fenomen, maneaua ca obiect de dezbatere publică”, acesta a fost titlul unui proiect care și-a propus să explice prezența acestui gen de muzică în spațiul românesc, a spus etnomuzicologul Speranța Rădulescu, de la Universitatea Națională de Muzică din București.

 

”Pentru Salam, batista este un obiect foarte important”

“Manelele sunt oglindă tulbure a prezentului. Te poți aștepta că, într-un mod întortocheat, promotorii acestui fenomen să fie dintre noii îmbogățiți. Sunt percepute că o emblemă a modernității. Cine vrea să fie modern nu stă lipit de muzică tradițională, ci adopta acest nou stil”, a declarat Speranța Rădulescu, potrivit adevarul.ro.

Speranța Rădulescu a aflat în urmă discuțiilor cu manelistii că aceștia au învățat să-și înregistreze creațiile la Asociația pentru Drepturi de Autor, se ocupă de producția discului și de vânzare.

Anca Giurchescu, etnocoreolog, a prezentat „fenomenul sincretic” din spatele manelelor: „Nu este numai muzică şi dans, ci se adaugă vorbiri, versuri, comportamente specifice. Pentru Salam, batista este un obiect foarte important, se şterge cu ea pe frunte, face gesturi. Acest complex, denumit eveniment-manea, nu poate exista în afara contextului social”.

citește și...