Zona suporterilor este exclusă din această interdicție de ultimă oră, la fel ca și localurile licențiate, în special hotelurile internaționale care abundă în oraș. “Vor fi prezenți mai mulți fani din Orientul Mijlociu și Asia de Sud, unde alcoolul nu joacă un rol atât de important în cultură. Pentru mulți fani, prezența alcoolului nu ar crea o experiență plăcută”.
Autoritățile din Qatar au anunțat, cu doar două zile înainte de începerea Cupei Mondiale din 2022, interzicerea tuturor vânzărilor de bere alcoolică în perimetrul celor opt stadioane de fotbal, înainte și după meciuri. Nu este prima dată când organizarea unei Cupe Mondiale intră în conflict cu legislația țării gazdă, așa cum s-a întâmplat în Brazilia în 2014, când țara a fost nevoită să modifice o lege pentru a permite vânzarea de alcool pe stadioane.
“În urma discuțiilor dintre țara gazdă și FIFA, a fost luată decizia de a concentra vânzarea de băuturi alcoolice la Festivalul Fanilor FIFA și în alte locații licențiate pentru fani și de a îndepărta punctele de vânzare din perimetrul stadioanelor“, a precizat FIFA într-un comunicat oficial.
Qatar este o țară în care consumul de alcool este foarte restricționat și abia dacă poate fi consumat în unele hoteluri din Doha. Cu toate acestea, în perioada premergătoare turneului, reglementările au fost relaxate, deși alcoolul încă nu poate fi cumpărat în supermarketuri, pe lângă prețurile ridicate, un litru de bere costând peste 13 euro.
O sursă anonimă apropiată de organizatorii turneului, citată de Reuters, a explicat justificarea acestui regulament astfel: “Vor fi prezenți mai mulți fani din Orientul Mijlociu și Asia de Sud, unde alcoolul nu joacă un rol atât de important în cultură. Pentru mulți fani, prezența alcoolului nu ar crea o experiență plăcută”.
Acest lucru a stârnit controverse pe rețelele de socializare și, mai ales, cu unul dintre principalii sponsori ai Cupei Mondiale, Budweiser, care are drepturi exclusive de vânzare a berii în cadrul turneului. La câteva secunde după ce a aflat de această măsură restrictivă, compania belgiană a postat un tweet cu următorul mesaj: “Ei bine, asta este ciudat”, care a fost șters câteva minute mai târziu.
De fapt, previziunile lui Budweiser erau foarte favorabile, întrucât vânzările sale în timpul Cupei Mondiale urmau să le depășească pe cele ale unui an întreg în această țară și, neavând distilerii în regiune, a trebuit să transporte toată berea cu barca, precum și să asigure depozite frigorifice mari pentru a-și proteja băutura de temperaturile ridicate din zonă.
Până în prezent, pe lângă perimetrul stadioanelor, vânzarea de bere cu alcool a fost permisă seara și în zona oficială a fanilor FIFA din centrul parcului Al Bidda, unde până la 40.000 de fani ai fotbalului se pot aduna pentru a urmări meciurile și a se bucura de jocuri pe ecrane gigantice.
Potrivit unor surse consultate de Reuters, în afara interdicției de ultimă oră se află și zona fanilor, pe lângă spațiile autorizate, în principal hotelurile internaționale care abundă în oraș. Zonele VIP de lux de pe stadioane, unde se pot consuma șampanie, vin, whisky și alte tipuri de alcool, vor fi, de asemenea, excluse de la interdicție. În mod similar, vizitatorii nu pot aduce alcool în Qatar, nici măcar din secțiunea duty-free a aeroportului, iar majoritatea nu pot cumpăra alcool din singurul magazin de băuturi alcoolice din țară.